niedziela, 6 września 2020

Historia księżnej bez happy endu

Iwona Kienzler, Księżna Diana. Miłość, zdrada, samotność.

Znakomita pierwsza polska biografia ''Królowej Ludzkich Serc". Co istotne, nie jest to hagiografia, których jest pełno w księgarniach, lecz krytyczna ocena tej postaci. Autorka odsłania przemilczenia, rozwiewa wszystkie mity, ale nie bazuje na pogłoskach i domysłach.

Kiedy oświadczał się jej brytyjski następca tronu, zrobił to w ogrodzie wieloletniej kochanki. Czuję się jak owca prowadzona na rzeź i wiem, że nic nie mogę zrobić. To wesele to najgorszy dzień w moim życiu.

Powyższy cytat dobitnie uwypukla samotność młodej kobiety, która nie czuje się szczęśliwa w związku z brytyjskim następcą tronu. Ich ślub był określany ''mariażem stulecia". Cóż, życie pokazało jak było naprawdę...

Należy  przypomnieć, że Diana swoimi działaniami przyczyniła się do podpisania 3 grudnia 1997 roku traktatu w Ottawie, zakazującego stosowania min przeciwpiechotnych. Filantropka. Oddana sprawie działaczka społeczna.Ulubienica tłumów, pozornie skromna, potrafiła zręcznie manipulować innymi ludźmi. Jej życie przepełnione było wzlotami i upadkami.

Gdybym to ja mogła decydować- chciałabym, żeby zabrał swoją kobietę i zniknął  z mojego życia.

Iwona Kienzler w barwny i rzetelny sposób przedstawia nam tę księżnę, małżeństwo z księciem Karolem, ale też dworską etykietę.

Stała się prawdziwą inspiracją i natchnieniem dla setek milionów ludzi, ale w życiu prywatnym przez kolejnych piętnaście lat żyła w cieniu innej kobiety, którą w poczuciu rozpaczliwej bezradności nazywała rottweilerem. Jej tragiczna, tajemnicza śmierć, kiedy w końcu odnalazła miłość u boku innego mężczyzny, do dziś budzi ogromne kontrowersje.

Lady Di miała problemy z zaakceptowaniem rygorystycznej, dworskiej etykiety. Źle się czuła w otoczeniu królowej, i to było widoczne.

Zazdroszcząc Dianie przepychu królewskiego dworu, warto pamiętać, jak bardzo trudno o szczęście w blasku fleszy.

Rozważania stanowią pogłębiony obraz księżnej Walii, ale też są zapisem gier i intryg prowadzonych na królewskim dworze.

Moja ocena: 4,5/5.




11 komentarzy:

portret π pisze...

cóż... ja mam do Diany taki, powiedzmy letni stosunek

LadyMakbet33 pisze...

Ja również nie jestem jej zwolenniczką, ale starałam się uczciwie przypomnieć o wszystkich faktach. Podkreśliłam też jej kilka wad.
Dziękuję za komentarz:)

Jardian pisze...

Swego czasu na Imperium Lektur 2 recenzowałem książki tyczące się Windsorów. O Lady Di też pisałem. Z przyjemnością sięgnę po recenzowaną książkę. Pozdrawiam :)

LadyMakbet33 pisze...

Zatem zerknę z ciekawości, co tam napisałeś.
Pozdrawiam:)

Magda pisze...

Ciekawa książka, księżna Diana do dziś budzi kontrowersje, ale ja zawsze Ją lubiłam, myślę, że decydując się na ślub nie zdawała sobie sprawy z tego, jak ta decyzja kompletnie zmieni Jej życie :)

Tematy-do-rozmowy pisze...

Tak się składa, że najchętniej czytam książki polskich autorów, więc ta biografia już wydaje mi się interesująca. Jak ten czas biegnie... Dopiero co świat żył wypadkiem Lady Di,a to już tyle lat!

rodzinatestuje pisze...

Mnie księżna Diana jakoś nigdy specjalnie do siebie nie przekonała... Krąży wokół niej tyle mitów i dziwnych historii, że z czystej ciekawości chętnie przeczytałabym tę książkę.

Ewa_S pisze...

Mimo że wokół księżnej Diany sporo nieciekawych historii krążyło, lubiłam ją 😀
Chętnie poznam taki "krytyczny punkt widzenia " i sięgnę po tą książkę 😀
Pozdrawiam

wosdanphoto pisze...

Może kiedyś przeczytam,przy tylu zaległościach trudno coś powiedzieć:)

Agata pisze...

Ja mam domniemanego neutralny stosunek. W każdym razie myśle, ze takie życie mogło by przerosnąć każdego. Życie w rodzinie królewskiej z pewnością nie jest tak kolorowe jak się moze wydawać

Di bloguje pisze...

Lubię tą moją imienniczkę. W w miarę możliwości przeczytam.