sobota, 30 kwietnia 2022

Wróg nie śpi: cz. II

Czyli zmagań o podmiotowość Polski ciąg dalszy. To już czas po powstaniu wielkopolskim, za chwilę zryw niepodległościowy wybuchnie na Śląsku. To w tamtych regionach biło mocniej serce Niepodległej. Wszystkie powstania pokazały wolę walki i hart ducha naszych rodaków. Napad to druga część zbeletryzowanej i zarazem fascynującej opowieści o zawirowaniach politycznych w Polsce i w Europie doby XX wieku.


Ciekawi jesteście, jak potoczą się losy Wiktora Adamczewskiego vel Jana Nowickiego, któremu nowych zadań wciąż przybywa. Tym razem ma za zadanie zwerbować do współpracy....kobietę; jest nią Iwona Mielnyk, studentka medycyny. Misja do najłatwiejszych nie należy i nasz bohater ma tego świadomość. Ale czego się nie robi dla dobra ojczyzny, i jak to w służbach bywa, wszelkie środki dozwolone. Lecz czy długo i precyzyjnie zaplanowana operacja zakończy się zwycięstwem? Wiktor nie może zawieść, akcja musi być zwieńczona sukcesem. Wszystkie swoje obowiązki traktuje bardzo sumiennie, jest człowiekiem zdyscyplinowanym i prawdziwym patriotą.

Dowiemy się też, jaki los czeka córkę szefa polskiego wywiadu, nad której bezpieczeństwem czuwa Adamczewski. Komu dziewczyna jest ''solą w oku"? Jak sobie poradzi polski James Bond?

Otrzymujemy pejzaż pięknego, galicyjskiego Krakowa okraszony mnóstwem faktów. Z postaci historycznych na scenę wkracza generał Józef Dowbor-Muśnicki (kilka lat później jego córka, pilotka wraz z innymi zostanie rozstrzelana w Katyniu) oraz Wojciech Korfanty. W obu częściach dynamika akcji utrzymana jest na podobnym poziomie, zaś Krzysztof Goluch posiada obeznanie w tematyce, którą przybliża czytelnikowi. Zadbał o detale. Czego tu nie ma: wątki szpiegowskie, wzmożona działalność wywiadowcza wielkich mocarstw, a także rodzące się uczucie.

Ponadto, niekwestionowanym atutem thrillera historycznego jest jego niepowtarzalna atmosfera (doprawdy, nie mogłam się oderwać od lektury) oraz niespodziewane zwroty akcji. Autor potrafi też przenieść nas w czasie. Pisarz w posłowiu odniósł się do tego, które wydarzenia zmienił na potrzeby publikacji. Czekam na kontynuację.

Książkę otrzymałam z Klubu Recenzenta serwisu nakanapie.pl.

2 komentarze:

Jardian pisze...

Skorzystam z rekomendacji, jeśli pojawi się w nowościach bibliotecznych - to czemu by nie? Chociaż mam dylemat co do zbeletryzowanych książek - vide: Komuda - "Westerplatte". Ale tytuł sobie zapisuję. Ps. Blogger miejscami szwankuje ;-) .

Anonimowy pisze...

Bardzo się cieszę, że moja powieść umiliła pani czas. Czekałem na pierwsze recenzje z dość dużym niepokojem. Jak sama pani zauważyła, niczego tu nie brakuje. Starałem się możliwie wiernie przedstawić tamtą epokę. Czas kształtowania się nowoczesnych społeczeństw i państw. Dlatego tak bardzo cieszą mnie dobre opinie historyków o mojej pracy. Co do nieco współczesnej narracji, to jest to celowy zabieg z mojej strony. Chciałem ułatwić lekturę czytelnikom. Pozdrawiam Krzysztof Goluch